Wednesday, March 31, 2010

Insan

Cinta adalah satu ungkapan yang kerap didengari dalam kalangan anak-anak muda masa kini meskipun baru menjejak ke usia awal remaja. Apakan cinta yang dibual bicarakan mereka menjurus kepada cinta hakiki kepada Allah atau pun kepada sesama makhluk? Apakan cinta yang dikatakan berkuasa itu dapat menyelamatkan mereka kelak?

Firman Allah yang bermaksud:

"Katakanlah: Siapakan yang dapat memelihara kamu di waktu malam dan siang hari selain (Allah) Yang Maha Pemurah?"
Sebenarnya mereka adalah orang-orang yang berpaling dari mengingati Tuhan mereka" (Surah Al-Anbiyaa'21:42)

Hendonisme yang berleluasa telah mencetuskan minda anak-anak remaja dengan hidangan-hidangan yang tidak sepatutnya. Majalah-majalah hiburan dan restoran-restoran eksklusif mula mempromosikan barangan-barangan mereka seiring dengan tanggalnya14 Febuari yang kerap digembar-gemburkan sebagai "Hari Kekasih". Hakikatnya, Siapakah Kekasih yang sepatutnya diagungkan-agungkan ? Tahukan mereka "Hari Kekasih" yang dicanang-canang itu merupakan hari memperingati seorang paderi ? Apakah dengan merayakan "Hari Kekasih" bersama-sama orang yang tersayang dapat mengubati hati dan jiwa yang sebenarnya sunyi sepi dengan santapan rohani, hatinya kering kontang. dan ubatnya hanyalah dengan mengingati Allah sebagai Tuhan sebagai Tuhan Pencipta Alam  Semesta, Tuhan yang Maha Menguasai segala sesuatu yang ada di muka bumi ini. Ingatlah temanku sekalian, hati dan perasan ini juga sebenarnya milik Allah. kita hanya meminjam daripada-Nya. Tiada yang kekal pada kita sebagai hambanya.

Firman Allah yang bermaksud:

"apa yang ada di sisimu akan lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan sesungguhnya kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan"
(Surah An-Nahl 16:96)

Cinta adalah sesuatu yang subjektif, dan mungkin juga abstrak bagi sesetengah orang. Mengapa tidak kita sandarkan cinta kita pada Maha Pemilik cinta dengan menjadikan al-Quran dan sunnah Nabi sebagai pegangan hidup kita?

"Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya : Menjadi petunjuk kepada mereka yang bertaqwa"
(Surah Al-Baqarah 2:2)

Justeru cinta sesama makhluk akan dijanakan yang seterusnya cintanya kepada Allah menjadi tulang belakang sesebuah cinta itu,cinta itu buta jika kita tidak mencintai cahaya kebenaran terlebih dahulu......

Hadis:
"dan darinya (Abu Hurairah  r.a), ia berkata "Rasulullah s.a.w bersabda: Pada hari kiamat kelak, Allah akan berfirman : Di mana orang-orang yang saling mencintai kerana keagungan-Ku? Pada hari ini Aku akan menaungi mereka di bawah naungan Ku di mana tidak ada naungan kecuali naunga-Ku" ( H.R Muslim)


Membina Generasi Al-Quran

Continue......



 

No comments: